Práca s dychom 2 - kontrolované dýchanie

Ak ste zvládli pasívne sledovanie svojho dychu, ďalšou lekciou jogového spôsobu dýchania môže byť kontrolované dýchanie, tzv. plný jogový dych.

Pre potreby nácviku plného jogového dychu - PJD si rozdelíme nádych a výdych na tri fázy: na dýchanie do dolnej časti pľúc pomocou brušných svalov, na hrudné dýchanie a na dýchanie do horných hrotov pľúc. Zvolíme si takú polohu, pri ktorej máme rovnú chrbticu; najlepšie najprv v ľahu, potom aj v sede či v stoji.

Ako prvé sa však musíme uistiť, že pri nádychu nám brucho stúpa (pri ľahu dohora, pri sede alebo stoji dopredu). Najlepšie to urobíme tak, že dlaň jednej ruky si položíme na brucho a dlaň druhej na stred hrude. Ak zistíme, že to tak nie je a dochádza k tzv. paradoxnému dýchaniu (pri nádychu ide brucho dovnútra a naopak), je dôležité, aby sme sa tohoto nesprávneho dýchania cvičením zbavili, až potom môžeme nacvičovať PJD.

Nácvik PJD začneme nádychom ,,do brucha“, je to tzv. bráničné dýchanie - bránica ide ako piest pri nádychu dole. Pre lepšiu kontrolu si môžeme priložiť na brucho obidve dlane, jednu pod pupkom a druhú nad, a nimi kontrolovať pohyb brušnej steny. Dýchame pomaly a sledujeme pohyb, pri výdychu sa snažíme stiahnuť svaly tak, aby sme vydýchli čo najviac vzduchu von.

Počas cvičenia si robíme prestávky a striedame fázu nácviku s uvoľneným, voľne plynúcim dychom – s pasívnym dýchaním z predchádzajúcej lekcie a snažíme sa precítiť rozdiely.

Keď zvládneme brušné dýchanie, prejdeme na nácvik hrudného dýchania. Obidve ruky si položíme na rebrá z bočných strán hrudníka, dýchame do stredu hrude a kontrolujeme pohyb rúk. Takisto striedame nácvik hrudného dychu s pasívnym dýchaním a sústreďujeme sa na rozdiely.

Tretí typ dýchania je dýchanie do pľúcnych hrotov. Dlane si položíme na kľúčne kosti a nimi vyciťujeme pohyb počas nádychu a výdychu; môžeme si pomôcť tým, že pri nádychu jemne dvíhame plecia, pri výdychu ich spúšťame.

Keď zvládneme všetky tri typy dýchania, snažíme sa ich počas jedného dychového cyklu spojiť. Nadychujeme sa zospodu, čiže prvá časť nádychu ide do brucha, druhá časť do hrudníka a záver nádychu ide do pľúcnych hrotov. Výdych by mal byť takisto zospodu, čiže najprv z brucha, potom z hrudníka a nakoniec z horných hrotov pľúc. Dá sa to nacvičovať aj tak, že najprv sa sústredíme len na nádych v uvedenom poradí a výdych prebieha automaticky, teda necháme to vydychovať, odkiaľ nám to ide; keď už zvládneme nádychy, doučíme sa aj výdychy v uvedenom poradí. Kontrolu si môžeme uľahčiť rukami, ako v úvode (dlaň jednej ruky na bruchu a dlaň druhej na strede hrude).

Treba povedať, že zo začiatku budeme zreteľne vnímať to prepnutie z jedného typu dychu na druhý, ale treba cvičiť, kým sa dýchanie nestane plynulé.

Tieto tri fázy sú len nácvik, na inšpiráciu by sme si mali pozrieť, ako dýchajú bábätká alebo domáce zviera, napr. psík alebo mačka. Bábätko sa nadychuje jedným plynulým nádychom, ako keby celým telom a plynulo sa zväčšuje - ako balón a pri výdychu sa zmenšuje. Aj my by sme sa mali k tomuto dopracovať; túto skúsenosť však získame len nácvikom.

Literatúra uvádza, že brušným dýchaním sa dá nadýchnuť asi 60 percent vzduchu, hrudným 30 a dýchaním do hrotov pľúc zvyšných 10 percent. Skúsenosti hovoria, že najmä ženy nevedia dýchať do brucha, dýchajú viac do hrudníka, či už viac sedavým spôsobom zamestnania, alebo sa tak naučili počas gravidity, keď im v tomto dýchaní bránil plod.

Využívať celkovú kapacitu objemu pľúc vie u nás bez nácviku málokto, postupne sa k tomu dopracovali kvôli zvýšenej záťaži športovci; a možno fajčiari, tí majú tiež predĺžený a hlboký nádych; treba však upozorniť, že cigareta a jogové dýchanie sa vôbec nezlučujú.

Samozrejme sa snažíme dýchať čerstvý vzduch, teda pred nácvikom miestnosť dobre vyvetráme.

ˆ Milan Jurášek, 30.09.2007


  



Máj, lásky čas
Prichádza obdobie, keď sa v nás prebúdzajú sily prírody, viac túžime po prítomnosti opačného pohlavia, po dotykoch a dôvernostiach; po tom, aby nás niekto vypočul a porozumel našej duši.

O erotickej nálade leta,
o hravosti, flirtoch, láske a sexe

Znamenia a jarné lásky
Jar je už dávno tu. 20. marca prešlo Slnko do znamenia Barana. Začal nový astrologický rok, astronomická i astrologická jar. Je teda tu a s ňou i naše lásky. Chcete vedieť, čo nás počas jarných mesiacov čaká, kedy vyraziť na lov, kedy dať prednosť romantike a kedy zostať radšej doma?

Znamenia a letné lásky
Slnko prešlo do znamenia Raka a tým začalo astronomické a astrologické leto. Viete, čo všetko vám Venuša a Mars, hlavné planéty harmónie a nadväzovania vzťahov na nasledujúce mesiace prichystali?

Znamenia a jesenné lásky
Slnko prešlo do znamenia Váh. Na severnej pologuli končí leto a začína jeseň. Svoju jar, leto i jeseň však majú aj lásky.
Nezrelá láska hovorí:
Milujem ťa, pretože ťa potrebujem.
Zrelá láska:
Potrebujem ťa, pretože ťa milujem.
Erich Fromm (psychoanalytik)

Znamenia a zimné lásky
Slnko prešlo do znamenia Kozorožca, tým začala astronomická a astrologická zima.
Láska kvitne v každom veku a praje jej každé ročné obdobie; nech sú teda pre vás dni dostatočne dlhé - a noci tiež.


Astrológia a astronómia - dve sestry, ktoré málokedy vedia nájsť spoločnú reč
- úchvatný pohľad na planéty Slnečnej sústavy a vzájomný pomer ich veľkostí

Ako rýchlejšie pochopiť svoj vývoj - Heraklove úlohy (séria článkov)
Skrytý význam Heraklových úloh v symbolike dvanástich znamení zverokruhu, ako ich vidí známa anglická ezoterička Alice Baileyová vo svojej práci The Labours of Hercules.

Astrológia vychádza z toho, že kvalita času nie je stále rovnaká, že sa každým okamihom mení. Astrológia popisuje povahové vlastnosti ľudí prostredníctvom symbolov. Astrologický horoskop potom tieto symboly interpretuje.

Horoskopy, ktoré tu nájdete vám možno pomôžu odhaliť, aké vlastnosti sú pre vás typické. V rubrike horoskopy nájdete horoskop aj pre vaše znamenie.

Astrológ Milan Jurášek pre vás pripravuje horoskopy a tak sa a môžete o sebe dozvedieť niečo, čo vám umožní – ak budete chcieť – stať sa lepšími.

Ak chcete Osobný horoskop, podrobný a len pre vás, vypracujem vám ho.

Na tomto webe nájdete aj informácie na tému joga. Joga môže pomôcť nielen pri zdravotných problémoch, spôsobených nezdravým spôsobom života, ale aj nájsť novú životnú orientáciu, naplnenie svojho duchovného rozmeru a sústrediť sa na to podstatné.

Ak vás joga zaujíma, môžete sa prihlásiť na naše kurzy a cvičenia jogy a stretnúť sa s nami.

Joga a etika - Jama a Nijama
Joga je omnoho viac ako telesné cvičenia - séria článkov o etických princípoch jogy.


Navigácia